✔Öğretim materyalinde kullanılan yazılı metinler, görsel işitsel ögeler, öğrencinin psikolojik özelliklerine uygun olmalı ve öğrencinin gerçek hayatıyla tutarlılık göstermelidir.
✔Öğretim materyali, öğrenciye alıştırma ve uygulama imkanı sağlamalıdır.
✔Öğretim materyalleri mümkün olduğunca gerçek hayatı yansıtmalıdır.
✔Öğretim materyalleri her öğrencinin erişimine ve kullanımına açık olmalıdır.
✔Materyaller sadece öğretmenin rahatlıkla kullanabildiği türden değil, öğrencilerin de kullanabileceği basit düzeyde olmalıdır.
✔Zaman içinde tekrar kullanılacak materyaller dayanıklı hazırlanmalı, bir defalık kullanımlarda zarar görmemelidir.
✔Hazırlanan materyalleri , gerektiği takdirde, kolaylıkla geliştirilebilir ve güncellenebilir olmalıdır.
Ders Materyali Geliştirme Aşamaları
1-Öğrencilere kazandırılması gereken hedef ve kazanımlar belirlenir.2-Etkinliklerde hangi içerik ve sürecin yer alacağına karar verilerek içerik tasarlanır.
3-Dersin hedef ve kazanımlarını gerçekleştirmek için kullanılacak materyaller tasarlanır.
4-Materyal tasarlama ve hazırlama ilkeleri de dikkate alınarak materyal için gerekli araç-gereçler belirlenir.
5-Gerekli araç-gereçler kullanılarak materyal hazırlama ve tasarlama ilkelerine göre materyal oluşur.
6-Materyalin öğretim sürecinde uygulaması yapılır.
7-Uygulama sonuçları değerlendirilir ve materyal geliştirilir.
Öğretim Materyallerinin Etkili Kullanımı
*Materyal sınıfta kullanılmadan önce denenmelidir.
*Materyal yıpranmış olmamalıdır.
*Materyal ihtiyaç duyulan zamanda gerektiği kadar kullanılmalı, işi bittiğinde dikkatin dağılmasını önlemek için göz önünden kaldırılmalıdır.
*Materyalleri kullanmadan önce kısa bir açıklama yapılmalıdır.
*Tüm öğrencilerin materyali kullanması sağlanmalıdır.
*Materyal kullanan öğrencilere davranışlarına ve becerilerine göre dönüt verilmelidir.
*Öğrencilerin dikkatinin dağıldığı durumlarda öğrenciler dikkatlerini yeniden toplayana kadar materyal kullanımına ara verilmelidir.
*Öğrencilere materyali gözden geçirip anlayabilecekleri kadar süre verilmelidir.
*Konunun ve amacın dışına çıkmamaya çalışılmalıdır.
*Öğrencilerin materyalleri kullanıp pratik yapmalarına olanak sağlamalıdır.
*Materyal kullanırken tehlike oluşturacak durumların oluşmamasına özen gösterilmelidir.
*Öğretmen materyal kullanımında ve materyallerin korunup saklanmasında öğrencilere örnek olmalıdır.
*Tüm öğrenciler materyale odaklandıktan sonra materyal kullanılmaya başlanmalıdır.
Materyal Gelişiminde Öğretmen Nitelikleri
=Öğretmen araçları tanımalı ve nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
=Öğretmen öğretimi tasarlama bilgisine sahip olmalıdır.
=Öğretmen materyal tasarlama ilkelerini bilmeli, bu ilkeleri materyal tasarlamada kullanabilmelidir.
=Öğretmen öğrencilere hangi materyali, nasıl oluşturacaklarını konusunda rehberlik etmelidir.
=Öğretmen eğitimde kullanılabilecek materyal çeşitleri hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
=Öğretmen öğrenme ilkelerini bilmelidir.
=Öğretmen gelişim psikolojisini iyi bilerek öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket etmelidir.
=Hedefler ve kazanımlara uygun materyaller kullanmalıdır.
=Öğretmen öğretim materyali hazırlama ilkelerini bilmeli ve bu ilkeleri ders materyali geliştirmede kullanmalıdır.
=Öğretmen alanına yönelik yeterli bilgiye sahip olmalıdır.
=Öğretmen hoşgörü ve sabırlı olmalıdır. Gürültülere karşı anlayışlı olmalıdır.
=Etkili iletişim becerisine sahip olmalıdır.
Son olarak materyal hazırlama aşamasında ve hazırladıktan sonra bu sorulara dikkat edilmelidir;
1-Seçilen materyal öğretim programı ile uyumlu mu?
2-Materyalin içerdiği mesajlar doğru ve güncel mi?
3-Materyalde açık ve anlaşılır bir dil kullanılmış mı?
4-Materyalde öğrenciyi güdüleyici ve ilgiyi sürekli tutacak özelliklere sahip mi?
5-Materyal öğrencinin katılımını sağlayacak özelliklere sahip mi?
6-Materyal teknik özellikleri açısından yeterli mi?
7-Materyal önyargılardan arındırılmış bir yapıda mı?
8-Materyalin kullanımına ilişkin gerekli kullanma kılavuzları ve diğer metinler mevcut mu?
Yorumlar
Yorum Gönder