Matematik Öğretiminde Kullanılabilecek Araç-Gereç ve Materyaller

 Edgar Dale'nin yaşantı konisi:

Edgar Dale, öğretmen ve eğitimcilere faydalı olacak bir yaşantı konisi geliştirmiştir. Materyal tasarlanırken bu koni, dikkate alınmalıdır.

Koninin alt tarafında daha somut öğrenme yaşantıları, üst tarafında ise daha soyut öğrenme yaşantıları vardır. Konide aşağıya doğru indikçe kullanılan duyu organı sayısı artmaktadır. Bireylerin yaparak ve yaşayarak öğrendiği yaşantılar koninin tabanında, araçlar ve semboller yardımıyla öğrendiği yaşantılar ise daha yukarıdadır. Öğrenmelerin kalıcılığı, en alt tabakadan üst tabakalara doğru çıkıldıkça azalmaktadır

Öğrenilecek içerik; somuttan soyuta, basitten karmaşığa, kolaydan zora doğru düzenlenirse öğrenme daha kolay olur. Yaparak yaşayarak öğrenme, en etkili öğrenmedir. Ne kadar fazla duyu organı olursa öğrenme o kadar kalıcı olur. Görme duyusuyla öğrendiğimiz yaşantılar daha kalıcıdır.

Ders Esnasında Kullanılabilecek Görsel Araç-Gereç ve Materyaller;
1- Resimler 2- Fotoğraflar 3- Grafikler 4- Çizimler 5-Çizelgeler 6-Posterler 7-Kavram Haritaları 8-Zihin Haritaları 9-Karikatürler 10-Üç boyutlu görsel materyaller 11-Gerçek nesneler 12-Modeller(Temsiller) 13-Çoklu ortam takımları 14- Kitaplar
15-Çalışma yaprakları 16-Dergiler 17-Bulmacalar 18-Yazı tahtaları 19-Pazen tahta
Aynı zamanda alan gezileri yapılarak dersler daha eğlenceli ve pekişmiş hale gelebilir!
*Ankara Matematik Müzesi
*Eskişehir Matematik Noktası
*Tübitak Bilim Merkezleri
*Matematik Köyleri
Öğretim Materyallerin Değerlendirilmesi

Materyal Hazırlamada Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler;

✔Basit, sade ve anlaşılır olmalıdır.
✔Ders programlarını destekleyici biçimde dersin hedef ve kazanımlarına uygun olarak hazırlanmalıdır.
✔Dersin konusunu oluşturan bütün bilgiler yerine, önemli ve özet bilgilerle donatılmalıdır.
✔Materyalde kullanılacak görsel özellikler materyalin önemli noktalarını vurgulamak için kullanılmalı, görsel özelliklerin aşırı kullanımından kaçınılmalıdır.
✔Öğretim materyalinde kullanılan yazılı metinler, görsel işitsel ögeler, öğrencinin psikolojik özelliklerine uygun olmalı ve öğrencinin gerçek hayatıyla tutarlılık göstermelidir.
✔Öğretim materyali, öğrenciye alıştırma ve uygulama imkanı sağlamalıdır.
✔Öğretim materyalleri mümkün olduğunca gerçek hayatı yansıtmalıdır.
✔Öğretim materyalleri her öğrencinin erişimine ve kullanımına açık olmalıdır.
✔Materyaller sadece öğretmenin rahatlıkla kullanabildiği türden değil, öğrencilerin de kullanabileceği basit düzeyde olmalıdır.
✔Zaman içinde tekrar kullanılacak materyaller dayanıklı hazırlanmalı, bir defalık kullanımlarda zarar görmemelidir.
✔Hazırlanan materyalleri , gerektiği takdirde, kolaylıkla geliştirilebilir ve güncellenebilir olmalıdır.

Ders Materyali Geliştirme Aşamaları

1-Öğrencilere kazandırılması gereken hedef ve kazanımlar belirlenir.
2-Etkinliklerde hangi içerik ve sürecin yer alacağına karar verilerek içerik tasarlanır.
3-Dersin hedef ve kazanımlarını gerçekleştirmek için kullanılacak materyaller tasarlanır.
4-Materyal tasarlama ve hazırlama ilkeleri de dikkate alınarak materyal için gerekli araç-gereçler belirlenir.
5-Gerekli araç-gereçler kullanılarak materyal hazırlama ve tasarlama ilkelerine göre materyal oluşur.
6-Materyalin öğretim sürecinde uygulaması yapılır.
7-Uygulama sonuçları değerlendirilir ve materyal geliştirilir.

Öğretim Materyallerinin Etkili Kullanımı


*Materyal sınıfta kullanılmadan önce denenmelidir.
*Materyal yıpranmış olmamalıdır.
*Materyal ihtiyaç duyulan zamanda gerektiği kadar kullanılmalı, işi bittiğinde dikkatin dağılmasını önlemek için göz önünden kaldırılmalıdır.
*Materyalleri kullanmadan önce kısa bir açıklama yapılmalıdır.
*Tüm öğrencilerin materyali kullanması sağlanmalıdır.
*Materyal kullanan öğrencilere davranışlarına ve becerilerine göre dönüt verilmelidir.
*Öğrencilerin dikkatinin dağıldığı durumlarda öğrenciler dikkatlerini yeniden toplayana kadar materyal kullanımına ara verilmelidir.
*Öğrencilere materyali gözden geçirip anlayabilecekleri kadar süre verilmelidir.
*Konunun ve amacın dışına çıkmamaya çalışılmalıdır.
*Öğrencilerin materyalleri kullanıp pratik yapmalarına olanak sağlamalıdır.
*Materyal kullanırken tehlike oluşturacak durumların oluşmamasına özen gösterilmelidir.
*Öğretmen materyal kullanımında ve materyallerin korunup saklanmasında öğrencilere örnek olmalıdır.
*Tüm öğrenciler materyale odaklandıktan sonra materyal kullanılmaya başlanmalıdır.


Materyal Gelişiminde Öğretmen Nitelikleri

=Öğretmen araçları tanımalı ve nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
=Öğretmen öğretimi tasarlama bilgisine sahip olmalıdır.
=Öğretmen materyal tasarlama ilkelerini bilmeli, bu ilkeleri materyal tasarlamada kullanabilmelidir.
=Öğretmen öğrencilere hangi materyali, nasıl oluşturacaklarını konusunda rehberlik etmelidir.
=Öğretmen eğitimde kullanılabilecek materyal çeşitleri hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
=Öğretmen öğrenme ilkelerini bilmelidir.
=Öğretmen gelişim psikolojisini iyi bilerek öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket etmelidir.
=Hedefler ve kazanımlara uygun materyaller kullanmalıdır.
=Öğretmen öğretim materyali hazırlama ilkelerini bilmeli ve bu ilkeleri ders materyali geliştirmede kullanmalıdır.
=Öğretmen alanına yönelik yeterli bilgiye sahip olmalıdır.
=Öğretmen hoşgörü ve sabırlı olmalıdır. Gürültülere karşı anlayışlı olmalıdır.
=Etkili iletişim becerisine sahip olmalıdır.

Son olarak materyal hazırlama aşamasında ve hazırladıktan sonra bu sorulara dikkat edilmelidir;

1-Seçilen materyal öğretim programı ile uyumlu mu?
2-Materyalin içerdiği mesajlar doğru ve güncel mi?
3-Materyalde açık ve anlaşılır bir dil kullanılmış mı?
4-Materyalde öğrenciyi güdüleyici ve ilgiyi sürekli tutacak özelliklere sahip mi?
5-Materyal öğrencinin katılımını sağlayacak özelliklere sahip mi?
6-Materyal teknik özellikleri açısından yeterli mi?
7-Materyal önyargılardan arındırılmış bir yapıda mı?
8-Materyalin kullanımına ilişkin gerekli kullanma kılavuzları ve diğer metinler mevcut mu?






Yorumlar